maandag 6 mei 2019

Het voorjaar

Allereerst bedankt voor de reacties op mijn voorgaande stukjes. Ik reageer niet altijd maar het doet me goed om te zien dat mijn blog gelezen en gewaardeerd wordt!

Het voorjaar betekent ook altijd de gesloten tijd voor kunstaas. Even pas op de plaats voor de spinhengel en plaats voor andere visserijen. Ging ik voorgaande jaren er vaak op uit met de vlokhengel en de swingtiphengel, de afgelopen weken was het vooral mijn geliefde Fair Play grafiet Special Long (1,25 lbs) die voorrang kreeg. Ik kon een paar leuke karpers vangen en kon ook mijn neefje Pim op de foto zetten met zijn eerste karper! Dat is toch wel het mooiste wat er is, samen vissen èn vangen!

Pim met zijn eerste karper!
Mooie vijverkarpers.
Dit was een hele beste aan de 1,25 ponder.
Nog even over die hengel: de Fair Play grafiet Special Long. Het is een hele fijne hengel voor het penvissen. Hij is ook niet te zwaar om een hele sessie in de hand te houden, ik meen 220 gram. Het is absoluut geen stijve stok. Maar toch. Het is geen Cobold glas. Ik heb niet het gevoel een taaie glashengel in de hand te hebben die gemakkelijk diep doorbuigt en die ik flink kan belasten. Alle andere voordelen ten spijt vind ik hem kort gezegd minder fijn drillen. Het blijft altijd een kwestie van persoonlijke voorkeur. Misschien toch maar eens sparen voor een mooie lichte Cobold versie...

Ondanks dat ik het pennen met zo'n mooie hengel een genot vind, kon ik het niet laten toch eens de swingtiphengel te pakken. Geïnspireerd door de verhalen over mooie zeelten in de diverse fora en Facebook groepen, toog ik met de Swingtiphengel Cobold Light naar een bekende zeeltstek en zette mijn kansen hoog in. Ik ving vis, leuke brasems en zelf een paar mooie ruisvoorns, maar geen zeelt. Je kunt het niet afdwingen.Toch blijft de aanbeet op een swingtip iets onwaarschijnlijk moois in mijn ogen. Ik geniet er elke keer weer van.

Fijn swingen.
En verder? Ik heb wat principe-visafspraken met vismaten voor de komende tijd en eindelijk eindelijk kan ik weer eens mee met een clubdag van De Schreineriaan over een paar weken. De gesloten tijd is dan voorbij en we gaan ultralicht spinnen in de polder. Alhoewel ik me prima vermaak met de penhengel en de swingtip, kan ik me ook weer verheugen op het spinnen. Nu nog een beetje mooi weer erbij...

Tight lines!


12 opmerkingen:

  1. Ik denk dat Pim voor de rest van zijn vissersleven besmet is met het karpervirus, zeker hoe je vertelde via de telefoon dat hij door het dolle heen was.
    Die ongedwongen beleving en spanning tijdens het vissen op deze leeftijd zijn veel allang kwijt en daar is presteren, egotripperij en kilo's voor in de plaats gekomen.
    Hopelijk blijft hij nog lang in deze ''state of mind'' en lekker blijven penvissen, de oervorm van de karpervisserij!
    Mooie foto die laatste, dat is wat je een hele visdag ziet en van geniet en dan als kers op de taart die mooie aanbeet, een prachtige manier van statisch vissen zonder poespas en moeilijke montages, lekker simpel daar houden we van!!!

    Groeten, Lolle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Simpel en doeltreffend, Lolle, ik ben begonnen met het swingtippen en zal er zeker ook mee eindigen. Machtig mooi!

      Verwijderen
  2. Wederom een leuk verhaal Robert, dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke avonturen Robert. Mooi alternatief in glas voor de Grafiet special long zou de Winston special cobold 340 (1.25 lbs) kunnen zijn. Ik vis hem nu een jaar en vind het een juweel. Deze hengel is nog prima vanuit het handje te vissen door zijn relatief lage eigen gewicht. Groeten Robert R

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Cobold 340 was al een hengel waar mijn oog op viel in de catalogus, Robert. Goed te horen dat hij jou bevalt. Toch maar weer eens bij Jan langs ;-)

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Robert, daar ga je zeker geen spijt van krijgen. Het is min of meer de stepped up versie van de Winston special light 333. Ik heb beide hengels en persoonlijk vind ik de Winston 340 een iets fijner in de hand liggende hengel. Vooral de top van de 340 heeft een prachtig dempende werking en staat bij een aanslag gelijk stil. De lengte van 3.40 meter vind ik zelf ook perfect en is voor mij persoonlijk de maximale lengte waarmee ik prettig vanuit het handje vis met glas. Het is een hele elegante hengel waarmee het drillen echt een feest is. Het beetje krachtreserve dat de 340 over de 330 heeft is een fijne bonus. Groet, Robert R

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Robert, ik ben bang dat ik moet gaan sparen ;-) Bedankt voor het delen van jouw ervaringen!

      Groetem van Robert

      Verwijderen
  6. Wat ga je dan doen met de grafiet van 1.25 lbs Robert, wanneer je besluit om die cobold van 340 aan te willen schaffen? Ik heb misschien wel een 1.5 lbs om te ruilen, nl. De Winston 2000 medium, lengte:3.95 m, 22.00-26.00 mm, gewicht: 315 gr. en met reelringen, omdat dit wel kan en niet zoals in de prijscourant van FP met reelhouder.
    De hengel is natuurlijk gemaakt van het oude zwarte Cobold glas en is daar door ook dikker van diameter en ook vanwege een kortere handgreep dan de bruine Cobold uitvoering.
    Hengel is ongeveer 10 jaar oud en één keer gebruikt, verder een aantal keren uit het foudraal geweest om te behandelen met protex!
    Er is een klein stukje kurk uit de greep, hoe dat kan ik weet het niet, maar het is gemakkelijk te herstellen, alleen nooit de moeite genomen om dat te doen.
    Wanneer je een keer deze kant op komt dan laat ik je de hengel wel eens zien en voelen.

    Groet, Lolle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lolle, in de grafiet 1,25 lbs is al door meerdere medevissers interesse in getoond. Maar ik weet niet of ik hem dan weg doe, het is nog steeds een fijne hengel die in sommige omstandigheden wel zijn diensten kan bewijzen.
      Die 1,5 lbs is natuurlijk ook een hele mooie hengel en die zou ik graag eens willen bekijken als ik bij je ben!

      Groeten van Robert

      Verwijderen
    2. Persoonlijk zou ik de Grafiet ook niet weg doen Robert, maar dat is mijn mening!
      Dit materiaal en opbouw van de hengel heeft weer andere kwaliteiten die Cobold weer minder heeft en daar komt de persoonlijke voorkeur weer om de hoek kijken en dat heeft alleen maar met je eigen gevoel te maken!
      Daarom kun je ook niet spreken van die of die hengel is de beste, daar valt ook niet over te twisten(in welk forum dan ook :)), het is een kwestie van smaak en voorkeur.
      Wat je wel vaak krijgt dat je type hengels van verschillende materialen in je uitrusting krijgt die in principe voor dezelfde lijndikten en omstandigheden zijn en dan is er vaak een hengel of hengels die langer in het foudraal blijft zitten dan je lief is omdat er na een bepaalde tijd een voorkeur ontstaat en dan krijg je zoals jij dat vaak zo mooi noemt: keuzestress!
      Daarom hebben velen vaak teveel hengels en te weinig tijd om ze allemaal te gebruiken!
      Wanneer je bv. kiest voor hengels van 0.75 lbs, 1.25 lbs en 1,75 lbs, enz. dan bestrijk je voor iedere omstandigheden van viswater je eigen voorkeur zonder teveel overlapping!
      Maar hetzelfde geldt voor 0.5 lbs, 1 lbs, 1.5 lbs en 2 lbs, enz, zeg maar de even reeks qua opbouw van je uitrusting, waar ik persoonlijk de voorkeur aan geef!
      Maar ga je nog eens mixen dan zie je door de bomen het bos niet meer en dan kun je beter wat anders gaan verzamelen!

      Lolle

      Verwijderen