vrijdag 3 november 2017

Penn-middag

Degene die zich na het lezen van de titel warm maakt voor een smeuïg verhaal over penvissen op karper, komt bedrogen uit. Nee, ik kon het niet laten afgelopen woensdag mijn nieuwe spinmolentje, de Penn Conflict II (model 1000) uit te proberen. Na eerdere slechte ervaringen met lichte Shimano spinmolentjes, koos ik uiteindelijk voor de aanschaf van de spliksplinternieuwe Conflict II van het vertrouwde merk Penn. De oude versie bevalt mij goed maar is met 222 gram voor de maat 1000 nèt iets te zwaar voor de allerlichtste spinhengeltjes. De nieuwe Conflict maat 1000 weegt maar 179 gram. Ik voorzag de molen van verse 12/00 Caperlan nylon en tuigde de 3-grams Fair Play Floret op met een 25mm Rafale spinnertje. Wat is dat een mooie combi; perfect in balans in alle opzichten!



De nieuwe Penn Conflict II 1000 op de Fair Play Floret

Ik kon al na 5 minuten vissen de combinatie flink op de proef stellen, want een grote snoek had het kleine spinnertje vol geslikt en begon langzaamaan te beseffen dat hij (zij) een vergissing had gemaakt. Heel beheerst, maar met telkens weer flinke uithalen, gaf de snoek blijk van een groot uithodingsvermogen en pas minuten later kon ik de snoek landen. Wat een mooie vangst, en wat had het molentje perfect gepresteerd in combinatie met de Floret. Helemaal tevreden! Alweer had ik geen meetlint bij de hand maar later nameten gaf aan dat de snoek ruim 80 cm was.


Wow, een 80-er op de driegrammer!

De snoeken bleken echt los. ik ving vrij snel achter elkaar nog vier andere exemplaren tussen de 35 en 55 cm. Prima partijen voor de driegrammer en het drilplezier was er niet minder om. Zelfs de drie baarsjes die ik tussendoor ving gaven me een glimlach op mijn gezicht. Die ene snoek die tot twee keer toe losschoot nam ik voor lief.

Toen het eind van de geplande twee uurtjes vissen in zicht kwam, ving ik nòg een flinke snoek, net zoals de vorige ook dik 80 cm maar veel vetter. Dit exemplaar was wat wilder en trok de hele trukendoos open om het spinnertje, keurig weerhaakloos gehaakt midden in de bovenlip, kwijt te raken. Dat lukte niet en ik kon deze snoek ook landen.


...en nòg één!

Uitermate tevreden in alle opzichten reed ik naar huis. Dit was zo'n dag waarop alles klopte. 

12 opmerkingen:

  1. Het verslag klopt ook weer. Mooie snoeken aan de driegrammer. De conflict 2 is dus een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Penn molens zijn zeker een aanrader. Deze nieuwe conflict is robuust en licht tegelijk. Perfect!

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Robert,

    Een machtig mooi verslag, gevuld met mooie snoeken gevangen op dito materiaal!

    Groeten van Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank, Peter!

    Succes aankomende zondag ;-)

    Groeten van Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, Robert wat een heerlijke spannende middag. De Penn gaat je vast goed bevallen. De Conflict 1 is mij altijd erg goed bevallen zowel voor kunstaasvissen als penvissen. Groet, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zowel de Conflicts als de Battles bevallen mij ook goed, Robert. Het zijn gewoon robuuste molens. De eerste versie van de Sargus die ik heb gehad was wat minder; die had een probleempje met een plastic onderdeeltje in de beugeloverslag. Ik had ze standaard op voorraad. Kennelijk is dat bij de Conflict en Battle beter geconstrueerd.

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alle reden voor tevredenheid Robert, heerlijke middag voor je. Mooie snoekjes op uitgekiend materiaal, dat maakt het nog leuker lijkt me. Groet, Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige middag met mooie vangsten Robert, de Floret is en blijft een fraaie hengel.
    Maar ook het molentje ziet er heel mooi uit, bescheiden in de kleur zwart en het eigen gewicht is ideaal voor ultra licht kunstaas vissen, maar ook voor de vlok of UL swingtip.

    Het geeft altijd een fijn en goed gevoel dat als je wat nieuws wilt uittesten je er niet te lang op hoeft te wachten om daar achter te komen of het werkt en voldoet of niet. En dat de snoek graag wilde mee werken en dat ze los waren dat moge duidelijk zijn.
    Groet, Lolle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een perfecter test-middag had ik me niet kunnen bedenken, Lolle! ;-)

      Robert

      Verwijderen
  9. Penn Conflict II, hmmmmmmmm, klinkt goed Robert. Was je niet zo tevreden over de kleine Shimano molentjes, welk type had je.
    Twinpowertje 1000 is toch een heel prettig draai speeltje hoor.
    Is de Penn Conflict II te vergelijken met de Twinpower 1000 of de Daiwa Luvias 1003 Robert? Valt hij ook in die zelfde prijsklasse? De ABU Carcia Revo MGX 20 Spin moet ook een super molentje zijn. Helaas ook wel weer een kostbaar bakkie.
    Het is grappig, ik ben nooit zo van de "Penn" molens geweest (schaam, sorry). Weet eigenlijk niet eens waarom niet. Ik was vroeger meer van de Pelican, Crack, Shakespeare e.d. Nooit een Penn gehad, terwijl er heel wat vismaten inderdaad heel tevreden zijn met hun Penn.
    Ik ben benieuwd over je praktijk ervaring van de Penn Conflict II, vooral op langer termijn.
    Kunstaas vissen is draaien, draaien en nog eens draaien. Na vele jaren draaien krijgt zo'n mini molentje toch heel wat te verduren.

    Groet,
    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De Penn molens bevallen mij goed, Bas! Robuust, maar vaak zwaar. Deze uitvoering is met behoud van de robuustheid maar veel lichter. Ik ken de twinpower of luvias molens niet. De nieuwe Conflict II is rond de 150 euro.

    De lichte Shimano Symetre FJ molentjes die ik had draaide ik binnen twee seizoenen aan gort. Er kwam veel speling in en daardoor werkte o.a. de beugeloverslag niet meer naar behoren.

    Groeten van Robert

    BeantwoordenVerwijderen